وي ادامه داد: در اين جلسات سازمان براي عبور خط راهآهن مسير ديگري پيشنهاد کرد که فاصله آن از نقش رستم بسيار بيشتر از مسير فعلي بود و خطري هم منظر فرهنگي مجموعه نقش رستم را تهديد نميکرد.
بقايي در پاسخ به اين نکته که گويا بسياري از مسئولان راهآهن شهري بدون درنظر گرفتن معيارهاي ميراث فرهنگي قصد احداث راهآهن در اين مسير را دارند خاطرنشان کرد:عدهاي ممکن است بر مسير قبلي تأکيد داشته باشند، اما نظر نهايي سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري همان مسير پيشنهادي خود است و به هيچ عنوان با مسير قبلي عبور راهآهن از کنار نقش رستم موافقت نميکند.
وي درباره برگزاري جلسات ديگر سازمان با مسوولين وزرات راه گفت: در اين زمينه اطلاع خاصي ندارم اما اگر مسئولان وزارت راه بخواهند که همچنان بر مسير قبلي تأکيد کنند، بايد جلساتي برگزار شود و درباره خطر عبور قطار از کنار نقش رستم و امکان تخريب تدريجي اين اثر تاريخي نکاتي را گوشزد کرد.
اين درحالي است که \"حسين تهراني\"، مسئول ساخت راهآهن کشور از برگزاري نشستي با حضور مسئولان وزرات راه و ترابري و سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري براي بررسي چگونگي عبور راهآهن از کنار نقش رستم خبر داده است.
وي همچنين با اشاره به اينکه در اين طرح عمده ضوابط رعايت شده، اما سازمان ميراث فرهنگي معتقد است که مسير بايد تغيير کند ،تصريح کرد: منتظر دريافت نظر نهايي سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري هستيم.
مسئولان پروژه قطار بين شهري اصفهان_ شيراز مسير پيشين ريل گذاري را که به علت عبور از فاصله حدود 500 متري نقش رستم سازمان ميراث فرهنگي غير قانوني خوانده شده بود، براي عبور قطار علامتگذاري کردهاند.
به گزارش ميراث آريا(CHTN)، چندي پيش مسيري که سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري کشور آن را غير قانوني دانسته بود، توسط مسئولان پروژه قطار شهري علامتگذاري شد.
اين علامتگذاري در شرايطي صورت گرفته که طبق توافق مسئولان وزارت راه و ترابري و سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري عبور راهآهن اصفهان_ شيراز از نزديکي نقش رستم منتفي است و خطوط راهآهن بايد فاصله بيشتري با اين اثر داشته باشد، اما نه تنها مسئولان وزارت راه زمين هاي اطراف اين اثر تاريخي را خريده است که اکنون با علامتگذاري همان مسير قبلي، به طور آشکارا قصد دارد تا از اين مسير بگذرد.
در طرحي که سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري با آن مخالفت کرد خطوط قطار قرار بود از فاصله حدود 500 متري اين اثر هخامنشي عبور کند که مطالعات نشان داد لرزههاي ناشي از اين عبور در دراز مدت براي اثر سنگي کعبه زرتشت زيانبار خواهد بود، به همين علت اين خطوط بايد از يک کيلومتري نقش رستم و در نزديکي جاده ترانزيتي اصفهان -مشهد عبور کند.
شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري بهمن ماه سال گذشته، پس از بررسي مسير قطار اصفهان – شيراز، راي نهايي خود مبني بر حداکثر فاصله خطوط راه آهن از نقش رستم را به طور رسمي به وزارت راه و ترابري ابلاغ کرد.
طي اين ابلاغيه که از سوي شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام شده، مسير قطار اصفهان – شيراز بايد با حداکثر فاصله و نزديکي به جاده ترانزيتي عبور کند.
خاطرنشان ميشود درصورتيکه طرح اوليه قطار شهري اجرا و ريلهاي راهآهن از فاصله 500 متري نقش رستم کشيده شود، نقش رستم هيچگاه جهاني نشده و باز هم براي چندمين بار ايران فرصت ثبت جهاني آثار منحصربه فرد تاريخي خود را از دست ميدهد.
بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد قصد دارد نقش رستم با را الحاق به تخت جمشيد در فهرست ميراث جهاني به ثبت برساند.
در آخرين مجمع بينالمللي يونسکو براي ثبت آثار جهاني در کشور اندونزي، کارشناسان دفتر ميراث جهاني خواستار پاسخ روشن مسئولان سازمان ميراث فرهنگي درباره عبور قطار شدند.
نقش رستم اثر باستاني با قدمت بيشاز چهارهزار سال است که آن را بيشتر به خاطر وجود مقبره شاهان هخامنشي در دنيا ميشناسند. اين اثر هخامنشي يکي از منحصر به فرد ترين آثار باستاني جهان است که مقبره چهارتن از شاهان هخامنشي از جمله داريوش بزرگ، خشايارشاه، اردشير ا
ول و داريوش دوم روي کوه عظيمي ساخته شدهاند.
همچنين در کنار اين کوه مقدس اثر ديگري از دوره هخامنشي ديده ميشود که به کعبه زرتشت شهرت دارد و هنوز به درستي کاربري آن در دوره هخامنشيان تاييد نشده است.
اين کوه مقدس در کنار آثار مهم دوره هخامنشي، نقش برجستههايي از دوره ساساني، اسلامي به همراه نقشي از دوره ايلامي نيز دارد.
S/H/115
انتهای پیام/